Värt

Såg nyss en dokumentär om Colin Jackson, brittisk fd häcklöpare som lyckades vinna både OS-silver och EM- och VM-guld. Vilken kille! Dokumentären ville ta reda på varför man blir den man blir. Och i det här fallet specifikt varför just Colin blivit en sån bra häcklöpare. Kunde man skylla allt på hans jamaikanska gener? Eller fanns det någonting i hans uppväxt? Miljö? Eller mentala inställning? Det kom visserligen fram att han hade ovanligt hög andel snabba muskelfibrer i kroppen, men det ensamt bygger tyvärr inte många världsrekord och mästerskapsmedaljer.

Att även hans mentala inställing hade ett finger med i spelet var man säker på. Ett exempel som utmärkte Colin var hans sätt att tackla motgångar. Han hade en förmåga att, i större utsträckning än många andra se poitivt på även de svåraste misslyckandena. Det bästa, och kanske mest fascinerande var att han verkade göra detta per automatik, även i situationer utanför banan. Där vissa enbart ser ett misslyckande ser andra istället möjligheter att utvecklas och bli ännu bättre. Följden blir då att det blir så gott som omöjligt att misslyckas. Visst låter det bra!? ;) Jag har haft räkmackan att genom min idrott lära mig tänka i dessa banor, men jag är säker på att det hjälper mig även utanför tartanen.

Så hur gärna vi än skyller på de där jamaikanska generna, är jag säker på att faktorerna runt omkring honom betydde långt mer. Vad som rör sig i huvudet kan vara nog så viktigt som, i det här fallet, muskelmassa och löpteknik.

Dokumentären var inte bara intressant för mig som friidrottare och Colin Jackson-fan, utan också för alla Svenssons därute. Tänk om vi alla kunde vara en Colin ibland? Även när du inte ser ut att ha alla rätta förutsättningarna, finns det i 99,9% av fallen inget som säger att inte du kan gå minst lika långt. Det gäller bara att ha ett mål och sedan låta de rätta tankarna få fäste. Att våga se positivt på även några av de mest skitigaste sakerna. Jag är säker på att man med den filosofin växer som människa, oavsett om målet är världsrekord, ett nytt jobb eller att lära sig spela fyrelis på piano.

Man skulle kunna fylla hundra till stycken om detta, men jag nöjer mig nu. Så även mina ögonlock. Dom vill till kudden. Så so be it! Tänk på't, så hörs vi! Puss puss :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken bakom tangentbordet:

Här skriver Jossan, aka Josefine, om det som händer i hennes liv. Det är mycket sköj, mycket friidrott, lite dietistplugg, en hel del silversmide och design. Och såklart annat som en 24-åring kan tänkas pyssla med och fundera på. Mycket nöje! :)



På jvalleytwig.se säljer jag mina smycken. Klicka på bilden för att komma dit!
RSS 2.0