Undangömd naturvetarnerv gör sig påmind

Jaha, nu har jag fastnat framför ett program på Kunskapskanalen om mörk materia och mörk energi. Det är fan intressant, lite nördigt kankse. Kul förresten att jag igår lyssnade igenom en aaaaasgammal podd från Pang Prego där Jeppe pratade om just mörk materia. Så nu skulle jag vilja påstå att jag kan allt om detdära. Det roligaste är kanske att ingen någonsin lyckats ta reda på vad mörk materia eller mörk energi verkligen är, de flesta forskarna är dock tvärsäkra på att den finns..och desutom utgör ungefär 95% av universum.

Jaha? Bara sådär eller? Japp, bara sådär... För ska vi tro på den s k standardmodellen med gamla goda gravitationen så är där enna något som fattas, och så kan vi ju inte ha det! Bäst att dra en plopp ur en tombola och köra stenhårt på det vettja. Ne, ibland är det faktiskt okej att ifrågasätta vetenskapen! Jag vill gärna ha bevis, åtminstone ett eller ett halvt, på saker innan jag tror på dom, och beviset "efter att ha räknat ihop alla atomer, dvs 5% av vad uiversum bör bestå av, så vi fyller ut med ett hitte-på-ämne och kallar det för mörkt" räcker inte riktigt... Men visst är det, lik förbannat, intressant? :P

Så, sätt dig nu gärna ner med papper, penna, kanske en liten miniräknare och ett gäng mintkolor och löst den jäddra gåtan för mig! Skriv sedan svaret lite kort i en kommentar på bloggen. De vore soft..

Tack på förhand! ;)



OBS! Reservation för eventuella faktafel finns inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken bakom tangentbordet:

Här skriver Jossan, aka Josefine, om det som händer i hennes liv. Det är mycket sköj, mycket friidrott, lite dietistplugg, en hel del silversmide och design. Och såklart annat som en 24-åring kan tänkas pyssla med och fundera på. Mycket nöje! :)



På jvalleytwig.se säljer jag mina smycken. Klicka på bilden för att komma dit!
RSS 2.0